maandag 14 januari 2008

Van vlotbruggen, pontons, pontjes en onderdoorgangen



De kosten van bewegende oeververbindingen zitten meestal in het benodigde personeel, die van vaste oeververbindingen in dragende constructies.
De noodzaak om tussen beide te kiezen werd vroeger meestal ingegeven door scheepvaartbelangen: de waterweg was belangrijker dan de kruising ervan.
Nu vele waterwegen geen professionele scheepvaart meer kennen, hoogstens nog pleziervaart, zijn oeververbinden makkelijker en voordeliger te maken dan de traditie voorschrijft.
..zoiets kan ook drijvend...

De militair heeft het altijd geweten: de perzen vielen het griekse rijk binnen door op schepen naast elkaar planken te leggen. Binnen de kortste keren lag er een schipbrug over de zeestraat en marcheerden 70.000 perzen Europa binnen.vanaf 80 euro per m2..

Heel wat binnenwatertjes kun je over met een of meer pontons, vlotten, drijvende steigers van een paar honderd tot een paar duizend euro, en je kunt ze ook nog met vertikale glijders verankeren aan kademuren onder bruggen: een onderdoorgang voor schepen kan makkelijk geschikt worden gemaakt om tevens als fietstunneltje te dienen.
Over zelfbedieningspontjes heb ik het nog niet vanwege de ketting of kabel tussen beide oevers.

Is er pleziervaart dan zal een brug beweegbaar moeten zijn - zo'n zwaar ding ga je niet optillen maar laat je natuurlijk draaien op een drijver rond een paal. Waterrecreanten vinden het vaak leuk om zelf een brug te bedienen, en ze sparen zo ook bruggeld uit. Het enige nadeel van een pontondraaibrug, het vastvriezen in de winter, is voor een kruising van twee recreatiezones nauwelijks een probleem, want de schipper en de fietser blijven allebei thuis als het koud is, en de winterstand kan bijv. voor schoolkinderen op "weg" worden gefixeerd met een hangslot.

Moeten de drijfelementen goedkoop, zoek dan op marktplaats naar een "watertank": er zijn kooien met een plastic tank van 1000 liter te koop voor 30 of 40 euro. Ballastbodempje van zandcement erin, een paar platen gegalvaniseerd blik ertegenaan, regenpijp er doorheen met polyester las, en afmeren "aan" (=rond) een oude steigerpaal uit de bouw. Kruk erop lassen voor het draaien, en je dragende constructie is klaar.

In de tweede wereldoorlog lagen er vlotten onder de Amsterdamse bruggen bij wijze van schuilkelder - allemaal weer verwijderd omdat de verkeerswegen nog zo rustig waren dat niemand aan het nut van tunneltjes voor langzaam verkeer dacht.met het water mee..

Nog goedkoper kan een fietsviaduct ook hangen onder een brugdek - stalen kettingen ("ankerketting" op marktplaats) zijn niet moeilijk aan te brengen en vrijwel vandalismebestendig.. Zo kun je met een paar keilbouten en een paar balken voor een paar honderd euro een onderdoorgang maken die tientallen jaren mee kan. Als de eigenaar van de brug twijfelt of zijn constructie die paar fietsers wel kan dragen wanneer ze aan de brug hangen in plaats van er overheen rijden, dan breng je een versterking aan rond de gaten die je maakt voor de ophangbouten!..brug te laag? Arkje met een trap invaren!

1 opmerking:

Anoniem zei

Hoe hoger boven water, hoe meer ballast in je drijver moet voor stabiliteit. Dan ligt je brugvaartuig ook dieper, en draait dus moeilijker. Anders moeten die fietsers maar afstappen, omrijden is erger toch?
En waarom zou in het midden een drijver zitten, alleen een ring om de draaipaal, aan de zijkant van je dek, is toch voldoende als er drijvers aan de uiteinden zitten?